Ovog vikenda, od 30. kolovoza do 1. rujna, u Ilirskoj Bistrici (Slovenija) vozi se pretposljednja, 11. utrka FIA Prvenstva Europe na brdskim stazama, za koju je nastup prijavilo rekordnih 231 vozača iz 11 europskih zemalja.
Podijeljeni u dvije osnovne kategorije – sportsku (formule i prototipovi) i „turističku“, vozila će se natjecati čak u 28 različitih klasa, među kojima posebnu pažnju privlači pet povijesnih i 31 moderni bolid formula i prototipova.
Jubilarna međunarodna brdska utrka „25. GHD Petrol Ilirska Bistrica 2019.“, u organizaciji ljubljanskog Autokluba Olimpija, najznačajnija je automobilistička priredba u Sloveniji, od 2005.godine za redom boduje se za FIA Prvenstvo Europe, a uz to nacionalna prvenstva Austrije, Slovenije i Hrvatske, te međunarodni Alpe Adria Pokal, kako u modernim, tako i povijesnim skupinama vozila.
Najzastupljeniji su Austrijanci (57 vozača), slijede 54 vozača iz 19 hrvatskih klubova, Slovenci (53), te automobilisti Italije, Češke, francuske, Slovačke, Mađarske, Njemačke, Velike Britanije i Švicarske.
Za bodove europskog prvenstva vozi 79 vozača, dok je u pet kategorija „historic“ prvenstava 38 sudionika.
Europsko prvenstvo u samoj je završnici. Utrka u Ilirskoj Bistrici godinama prethodi završnoj manifestaciji, legendarnoj hrvatskoj utrci „Buzetski dani“ sredinom rujna.
Europsko prvenstvo godinama nije bilo toliko neizvjesno kao ovogodišnje. Na 11.ogled sezone, bodovno izjednačeni u Kategoriji II, stižu Talijani Simone Faggioli (Norma M20 FC) i Christian Merli (Osella FA 30 Zytec LRM).
Faggioli je sedmerostruki pobjednik na stazi Ilirska Bistrica-Šembije, dugoj 5.010 metara, od čega pet posljednjih godina u nizu.
Od 2017. godine drži i apsolutni rekord staze 1:59,558 minuta.
Neizvjesna je i borba za europskog prvaka Kategorije I, gdje je na posljednjoj utrci u Švicarskoj Čeh Lukas Vojaček (Subaru Impreza WRX STI, gr.A) ostvario minimalnu prednost od 8,5 bodova ispred Talijana Antonina Migliuola (Mitsubishi Lancer Evo, hr.N).
Od 54 prijavljena hrvatska vozača izdvajaju se dva Mađara, koji brane boje Autokluba „Dubrovnik racing“.
Formulaš Laszlo Szasz (Reynard Zytec F3000) bio je dvostrukim pobjednikom utrke u Ilirskoj Bistrici, 2002. i 2003.godine, tada kao mađarski vozač, i jedan je od 11 automobilista koji su okuslili slavljenički pjenušac ukupnog pobjednika.
Drugi je njegov sunarodnjak Laszlo Hernadi (Mitsubishi Lancer, klasa S20) koji marljivo sakuplja bodove europskim stazama i trenutno je šesti u konkurenciji 49 vozača koji su ove sezone osvajali bodove. Skupina je to, u kojoj je Hrvatska svojevremeno imala dva europska prvaka, Niku Pulića i Tomislava Muhvića, a obojica ove godine voze „Bistricu“.
Hrvatsko prvenstvo upravo ovom utrkom ulazi u svoju ovogodišnju završnicu, nakon šest utrka, predstoje još tri – Ilirska Bistrica, Buzet i Dubrovnik.
U Kategoriji I bodovno se izdvajaju trojica vozača, vodeći Zagrepčanin Dejan Dimitrijević (AKK Velika Gorica, Seat Leon R 32T) u bruto zbroju (sezona se dijeli na dva dijela) s 50 bodova, Riječanin Mario Jurišić (AK Župa Dubrovačka, Audi A4 STW 2.0) s 42 i Zagrepčanin Domagoj Pereković (AKK Zanatlija, Mitsubishi Lancer Evo IX) s 40 bodova.
Pereković ima četiri, Dimitrijević dvije pobjede, a gledajući neto bodove trenutne su razlike znatno manje.
Veliko zanimanje vlada i za ekipni poredak u kojem su višestruki državni prvaci Autokluba „Dubrovnik racing“, poslije niza godina neprikosnovenosti, dobili dostojnog partnera u redovima Autokluba Župa Dubrovačka, koji nakon posljednjeg uspjeha u Cazinu, zaostaju tek pola boda.
Konačna će odluka ipak pasti na, njima domicilnom terenu, na stazi Brgat kod Dubrovnika 6.listopada.
U grupi N hrvatskog prvenstva vrh tablice nose Maroje Bratina (AK Dubrovnik racing), Ivan Pejković (AKK Rogoznica) i Đivo Franić (AK Dubrovnik racing), dok u grupi A skupinu vozača koji na kraju sezone mogu na pobjedničko postolje predvodi najtrofejniji domaći automobilist Niko Pulić (AK Dubrovnik racing).
U grupi E1 „karte“ su trenutno izmiješane, pa je vodeći Jurišić ispred Niševića, Dimitrijevića i Perekovića.
Završnica sezone PH za povijesna vozila i više je nego zanimljiva. Lidersku poziciju, poslije gostovanja u Cazinu, preuzeo je Dorijan Kljun (AK Opatija, VW Golf 1 GTI) ispred Ante Gaćine (AKK Rogoznica, VW Golf 1).
Verifikacija vozača i tehnički prijam vozila je u prostorima TIB Transport u centru Ilirske Bistrice u petak od 12 do 18 sati.
U subotu od 10 sati organizatori su predvidjeli prvi od tri treninga, da bi se dvije bodovne vožnje održale u nedjelju.
Prva sa startom u 8,30 sati, a druga u 13 sati.
Proglašenje najuspješnijih je oko 19 sati u Parku vozača.